OTA YHTEYTTÄ
+358 400 875233

Inbound-markkinointi on jopa 10x tehokkaampaa kuin perinteinen outbound-markkinointi *

inbound-markkinointi.png

Inbound-markkinointi perustuu siihen, että potentiaalinen ostaja houkutellaan vuoropuheluun yrityksen kanssa. Inbound-markkinoinnissa ostaja on antanut suostumuksensa markkinointiin ja osaa odottaa sitä. Inbound-markkinointi on tehokasta, sillä ostajista on tullut taitavia ohittamaan keskeyttävä ja tyrkyttävä markkinointi.

Inbound-markkinointi pyrkii siihen, että asiakas päätyy myyjän tarjoaman hyödyllisen tiedon pariin, kun hän etsii tietoa sosiaalisesta mediassa tai hakukoneista. Tieto voi inspiroida muutokseen tai olla ratkaisu jo tunnistettuun ongelmaan.

Kun ostajan huomio on saatu, yritys voi tarjota hänelle arvokasta syventävää materiaalia. Vastineeksi tuosta materiaalista (esim. opas) yritys pyytää ostajan yhteystiedot. Kyseessä on molemmille osapuolille reilu vaihtokauppa: ostaja saa hyödyllistä sisältöä ja myyjä saa tunnistetun liidin. Näin yritys voi aktiivisesti ohjata ostajaa ostoprosessissa.

Vaikka B2B-ostaja edustaa yritystä, puhuu inbound-markkinointi hänelle yksilönä. Viestinnässä huomioidaan kaikki tieto, joka yrityksellä on henkilöstä: mitä tietoja hänestä on saatavilla julkisesti, mitä henkilö on kertonut itsestään lomakkeilla ja miten hän on käyttäytynyt yrityksen verkkosivuilla.

Inbound-markkinointi on henkilökohtaista ja tuntuu siksi häirinnän sijaan auttamiselta. Siksi inbound-markkinointi toimii.

Gartner, 2012

Näyttökuva 2016-11-14 kello 22.56.11.png

Katso miten Questback kasvatti liidien määräänsä 237,5% inbound-markkinoinnilla

KATSO VIDEO → 

Miten inbound-markkinointi toimii?

1. Löydy ja ole läsnä

Ostajapersoonat. Jotta voidaan luoda ostajia houkuttelevaa sisältöä, täytyy ymmärtää mikä heitä kiinnostaa ja askarruttaa ostoprosessin eri vaiheissa. Ostajapersoonat ovat paras tapa ymmärtää ja puhutella asiakkaita paremmin. Ne ovat asiakkaiden arkkityyppien kuvauksia, jotka luodaan yhdistelemällä dataa asiakkaiden käyttäytymisestä, yrityksen henkilöstön näkemyksiä sekä asiakkaiden haastatteluilla saatua tietoa.

Hakukoneoptimointi (SEO). Panostamalla hakukoneoptimointiin varmistetaan, että ostaja löytää sisällöt etsiessään tietoa verkosta.

Sosiaalinen media. Some on monelle ostajalle tärkeä tiedonhakukanava ja yrityksille tapa tavoittaa myös ne ostajat, jotka eivät vielä aktiivisesti etsi tietoa. "Content is fire, social media is gasoline" –Jay Baer

2. Tunnista kävijät

Sivustovierailijat. Verkkosivuille houkuteltu ostaja on yritykselle vielä tuntematon. Jos kävijä on vakuuttunut, että yritys on asiantunteva ja luotettava, suostuu hän usein vaihtokauppaan: ostaja antaa yhteystietonsa ja saa vastineeksi lisää häntä kiinnostavaa tietoa.

Konversiosisällöt. Seuraamalla mitkä markkinointisisällöt (esim. webinaari, opas tai blogipäivitysten tilaus) tuovat eniten liikennettä ja johtavat vaihtokauppaan ostajan tiedoista (konversio) saamme arvokasta tietoa markkinoinnin kehittämiseen.

3. Myy oikeille ostajille

Asiakasprofiili. Jokainen tunnistettu kävijä ei ole valmis ostamaan eikä välttämättä sovi tavoiteltuun asiakasprofiiliin. Siksi on tärkeää tunnistaa oikeat ja ostohaluiset ostajat. Tämä tehdään liidistä olevien tietojen perusteella: mitä tietoja hänestä on saatavilla julkisesti, mitä henkilö on kertonut itsestään ja miten hän on käyttäytynyt yrityksen verkkosivuilla.

Hoivakampanja. Mikäli potentiaalisen ostajan tarve, kiinnostus, päätösvalta ja budjetti ovat kohdallaan, mutta hankinta ei ole vielä ajankohtainen, rakennetaan ns. hoivakampanja. Sen avulla pidetään yritys asiakkaan mielessä, kunnes ostaminen on ajankohtaista.

Inbound-myynti. Näin myynti käyttää aikansa sellaisiin liideihin, joilla on tunnistettu tarve ja jotka ovat valmiita ostamaan. Kun myynti ei joudu käyttämään aikaansa asiakashankintaan, myynnin kustannus alenee ja tulos paranee.

4. Tee asiakkaista suosittelijoita

Suosittelu. Luotetun kollegan suositus vaikuttaa ostoprosessiin enemmän kuin mikään yrityksen viesti. Siksi tärkeä osa inbound-markkinointia on ostaneiden asiakkaiden palvelu niin hyvin, että he suosittelevat yritystä eteenpäin eli tekevät markkinointia puolestasi.

Asiakaskokemus. Asiakkaiden ilahduttaminen myös parantaa asiakaskokemusta ja siten lisää asiakasuskollisuutta. Hyvä esimerkki on helposti markkinoinnin automaatiojärjestelmällä toteutettava on-boarding -viestintä, jolla voidaan antaa uusille asiakkaille vinkkejä palvelun parempaan hyödyntämiseen. Inbound-markkinointi ei siis lopu kaupantekoon.

Inbound-markkinoinnin palvelumme

Tarjoamme inbound-markkinoinnin suunnittelun, toteutuksen ja jatkuvan kehittämisen. Inbound-markkinointi vaatii pitkäjänteistä työtä, minkä vuoksi tarjoamme kumppanuutta tositarkoituksella.

Inbound-markkinointi on aina toiminnassa ja sitä kehitetään datan perusteella jatkuvasti, viikoittain ja kuukausittain. Saat meiltä palvelua, jonka tiedämme tuovan parhaat tulokset. Siksi emme tee projekteja.

Inbound-markkinointisuunnitelma

Tuottava inbound-markkinointisuunnitelma huomioi asiakkaasi (ostajapersoonat) ja varmistaa, että kiinnostuneet asiakkaat löytävät tarjoamasi hyödyllisen tiedon hakukoneiden tai sosiaalisen median kautta.

Yhteistyön aluksi määrittelemme markkinoinnin tavoitteet ja suunnittelemme keinot niihin pääsemiseksi. 

Sisällöntuotanto

Teemme jokaiselle inbound-kampanjalle sisältöstrategian, joten jokaisella sisällöllä on selkeä tavoite ja paikka osana suurempaa kokonaisuutta.

 Tavoitteista ja ostajapersoonista riippuen sisältö voi olla esimerkiksi blogi, webinaari, työkirja, slideshare, infograafi, opas, podcast, jne.

Suosittelemme lämpimästi myös yrityksen asiantuntijoiden osallistumista sisällöntuotantoon.

Julkaisu ja optimointi markkinoinnin automaatiojärjestelmällä

Tehokas inbound-markkinointi vaatii markkinoinnin automaatiojärjestelmän. Se kokoaa kaikki inbound-markkinointikampanjan osat tehokkaaksi kokonaisuudeksi ja vapauttaa aikaa rutiinitöiltä.

  Autamme markkinointiautomaation valinnassa, käyttöönotossa ja jatkuvassa hyödyntämisessä. Olemme Hubspotin Platinum-kumppani.

Tiedätkö, miten voit parantaa asiakkaan ostoprosessia ja saada enemmän kauppaa?

Tarjoamme inbound-markkinoinnin suunnittelun, toteutuksen ja jatkuvan kehittämisen. Inbound-markkinointi vaatii pitkäjänteistä työtä, minkä vuoksi tarjoamme kumppanuutta tositarkoituksella.

OTA YHTEYTTÄ